Vem utbildar tandvårdspersonal när tekniken tar över

Oavsett bransch blir allt fler arbetsflöden digitala. Vi förnyar och förbättrar rutiner och det som kan skötas bättre eller åtminstone likvärdigt men mer effektivt av en dator ska vi låta datorn sköta. Men vem utbildar personerna som ska sköta de nya digitala rutinerna? För visst finns det i dom flesta fall behov av en människa som antingen klickar på en knapp eller ser till att allt sköts som det ska även om datorn gör grovarbetet.

Datorn som hjälpmedel

Många är misstänksamma mot att låta datorn ta över och känner sig osäkra på teknik. Att se datorn som ett hjälpmedel istället för något som ska ta över ditt jobb kan vara till stor hjälp. I artikeln Vår eviga skräck för ny teknik från 2016 beskrivs att undersökningar visar att teknik skapar en känsla av kontrollförlust. Ett tandvårdsrelaterat exempel kan vara att många kliniker har gått från att kalla sina revisionspatienter manuellt från en utskriven lista genom att ringa och boka in tiden med patienten istället låter det digitala journalsystemet sköta kallelserna till stor del på egen hand. Vissa kliniker har helt gått över till att bara kalla sina revisionspatienter via SMS och således är det ett i princip helt tekniskt flöde. Dock behöver en faktiskt person klicka på knapparna för att faktiskt göra detta. Vi diskuterar skillnaden i de olika flöden mer längre ner.  

apple, computer, desk-1868496.jpg

Okunskap bidrar till misstänksamhet

När arbetsflöden blir mer och mer digitala behöver även personalen kompetensutvecklas. En faktor som bidrar till misstänksamheten är kunskap. I artikeln kan vi även läsa att undersökningen visar att kunskapen är låg om hur olika teknologier fungerar och om vilka regelverk som omger dem.  Vill personal inte kompetensutvecklas blir det svårt att utveckla verksamheterna. Det gör att företag som vill ligga i framkant arbetar i motvind med att digitalisera sina verksamheter. Att utbilda personal grundligt och på ett pedagogiskt vis kunna förklara varför man ska digitalisera rutinen är en stor hjälp på vägen. Arbetsflödet kanske i teorin blir bättre digitalt, men du måste räkna med den tiden och energin det tar för personen som ska bevaka eller vara behjälplig i processen också måste lära sig och förstå processen. Med det menas inte att man ska låta verksamheter stå still och inte utvecklas, snarare att du som verksamhetsansvarig måste förstå misstänksamheten och vara pedagogisk. 

Behöver din klinik tips och råd med digitalisering?

Läs mer om Klinikkonsulten

Ny teknik och digitalisering kräver utbildning för lyckat resultat

Ingen person varken privat eller i arbetslivet kan allt från början. Att teknik idag är självklart för ungdomar och till och med barn är för att de är uppväxta med det. Vi behöver skapa en större förståelse för att det inte är självklart att vilja eller ha förmågan att lära sig nya saker direkt. Det är en högst individuell egenskap och det behöver finnas en vilja att lära. Om verksamhetsansvarig bestämmer att kliniken från och med nu ska använda en digital kallelsemetod istället för en manuell metod behöver personalen som ska personalen som arbetar med kallelser utbildas i detta. Kanske är den digitala rutinen inte den bästa just din kliniken, garanterat inte om det finns en motsträvighet. 

Manuell kallelsemetod jämförd med digital kallelsemetod

Vad vi kan hjälpa dig med

Det behöver inte vara svårt att nå dit du vill med lite hjälp

Webbsida

Vi bygger nytt eller bygger om. Vet du inte hur du vill ha det så hjälper vi dig såklart med inspiration och ger råd.

Sociala kanaler

Finns din klinik inte på sociala kanaler? Börja interagera med era patienter digitalt, det är busenkelt och behöver inte ta lång tid! Vi sätter upp kanalerna och hjälper dig att använda dom.

Bild och video

En bild säger mer än 1000 ord, behöver du bild eller videomaterial så ordnar vi det.

Digitalisering

Har ni rutiner på kliniken som kan förenklas med digitalisering? Vi hjälper er gärna med smarta funktioner och ger tips och råd.

Vill du få hjälp helt kostnadsfritt?

Just nu söker vi referenscase

Skicka in en ansökan via knappen nedan för att se om vi matchar