Digital marknadsföring för tandläkare
Digital marknadsföring är ett begrepp som ofta nämns, men vad innebär det egentligen för dig som tandläkare eller klinikägare?
I det här inlägget går jag igenom begreppen och ger konkreta exempel på hur du kan kombinera båda delarna för att stärka din kliniks synlighet med marknadsföring, både online och offline.
Vad är digital marknadsföring?
Digital marknadsföring handlar om att nå både nya och befintliga patienter online. Det kan omfatta metoder som:
- En sökoptimerad webbplats som syns i sökmotorer (SEO)
- Inlägg i sociala medier (t.ex. Instagram eller Facebook) både betalda annonser och inlägg med organisk räckvidd
- Nyhetsbrev via e-post
- Google Ads
- Annonsering i digitala tidningar
- Patientrecensioner och omdömen på webbplatsen


Vad är marknadsföring?
Många olika benämningar för samma typ av tjänst kan användas. Som: vanlig marknadsföring, traditionell marknadsföring eller fysisk marknadsföring. Eller varför inte bara marknadsföring? Oavsett ordval så omfattar det metoder som:
- Annonser i fysiska tidningar
- Utdelning av flygblad
- Sponsring av evenemang
- Skyltar utanför kliniken
- Muntliga rekommendationer (så kallade word-of-mouth)
- Deltagande på mässor
Varför behöver du båda?
Digital och traditionell marknadsföring utesluter inte varandra, de kompletterar varandra. Det handlar alltså om att vara synlig där dina patienter är, vilket idag innebär både fysiskt och på digitalt.
Ett exempel:
En patient ser din skylt utanför kliniken på väg till jobbet (traditionell), söker på kliniknamnet på mobilen (digital), läser recensioner (digital) och bokar sedan tid via hemsidan (digital). När ni ses i behandlingsrummet, påminner du om att tipsa en vän och där fortsätter kedjan (traditionell).
Så kommer du igång med digital marknadsföring
Vill du veta mer om hur du kan ta ett första steg? Här är kommer tips på vidare läsning:
Så definierar tandläkarförbundet marknadsföring
”Marknadsföring av tandläkarverksamhet avser att i reklam eller på annat sätt offentligt fästa uppmärksamhet på tandläkares kliniska yrkesverksamhet eller produkter som har samband med denna. Begreppet omfattar alla typer av reklambärare så som annonser, broschyrer, förteckningar, logotyper, hemsidor, TV- och radioreklam etc. I tillämpliga delar är råden också vägledande vid framträdanden som inte direkt kan klassas som marknadsföring men som har en mer eller mindre åsyftad reklameffekt, exempelvis intervjuer.”
(Tandläkarförbundet)
Tandläkarförbundets råd om marknadsföring för tandläkare
1. Var saklig, korrekt och respektfull när du marknadsför dig själv och yrkeskåren!
2. Välj samarbetspartner med omsorg!
3. Ange endast godkända specialiteter som specialistkompetens!
4. Använd gärna din medlemslogga som kvalitetssymbol!
(Tandläkarförbundet)
Jag hjälper tandläkare med både digital- och traditionell marknadsföring
Jag är arbetar nischat med kommunikation för tandläkare och tandvårdskliniker. Klinikkonsulten hjälper dig att hitta rätt strategi för just dig och din klinik. Oavsett om du vill fokusera på digital marknadsföring, traditionella metoder eller en kombination.

Texten är skriven av Moa
Tandsköterska med utbildning i informationsarkitektur och grundare av Klinikkonsulten
Jag hjälper tandvårdskliniker att synas, växa och skapa förtroende online genom strategisk marknadsföring, webbkommunikation, tillgänglig design och trovärdigt innehåll.
