Öka synlighet och patienttillströmning med digital tillgänglighet

Boosta din SEO och gör det enklare för fler patienter att hitta och använda din sajt.
Digital tillgänglighet handlar inte bara om att uppfylla riktlinjer det är en smart strategi för att bli synlig i Google och skapa en bättre upplevelse för alla som besöker din kliniks webbplats. Faktum är att förbättrad tillgänglighet kan ge upp till 12 % ökad trafik på bara tre månader.
(Siteimprove

12% ökad trafik på tre månader

Semrush , AccessibilityChecker.org och BuiltWith.com undersökte i en kombinerad studie hur digital tillgänglighet påverkar webbplatstrafik.
De upptäckte att tillgänglighetsanpassade webbplatser ser en ökning på 12 procent i den totala trafiken ungefär tre månader senare. Cirka 73 procent av den trafiken kommer via organiska kanaler som Google-sökning.

Deras slutsats är att digital tillgänglighet är mer än ett moraliskt val och lagkrav. Det är avgörande för att få ditt företag att växa.

Så samverkar SEO och digital tillgänglighet

Sökmotoroptimering (SEO) hjälper användare att hitta din webbplats, medan digital tillgänglighet säkerställer att alla kan använda den. Sökmotorer som Google belönar webbplatser som har en bra användarupplevelse. Genom att optimera faktorer som Core Web Vitals , EEAT och principer för mobilindexering kan du förbättra både SEO och digital tillgänglighet. Dessa verktyg gör det enklare att skapa webbplatser som är både användarvänliga och synliga på Google.

Digital tillgänglighet skapar också en bättre användarupplevelse genom Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Dessa riktlinjer hjälper personer med funktionsnedsättningar, men gör också din webbplats lättare att använda för alla. Om din webbplats är välstrukturerad och lätt att använda, förstår sökmotorer den bättre och rankar den högre i sökresultaten. Detta är bra för användare som söker efter dina produkter eller tjänster och bra för dig .

Google har inte har någon specifik rankningsfaktor för digital tillgänglighet som det ser ut just nu, även om Google Page Speed Insights , en plattform för att optimera webbprestanda, inkluderar en tillgänglighetspoäng.

SEO och  digital tillgänglighet bryr sig om användarupplevelsen på samma sätt och förtjänar lika behandling när man planerar webbplatsens struktur och digitala innehåll.

(Siteimprove)

digitaltillganglighet_klinikkonsulten
Ett exempel på hur Klinikkonsultens webbsida ser ut vid granskning.

Så kan du hitta tillgänglighetsproblem

Innan du börjar göra ändringar för att förbättra tillgängligheten och SEO, kan det vara hjälpsamt att genomföra en genomgång av webbsidan. Det finns många enkla verktyg för att göra detta men du kan också få hjälp av Klinikkonsulten för att se över just din webbsida. Det verktyget som jag rekommenderar är ett chrome-tillägg: Web Accessibility Evaluation Tools. Tillägget identifierar många tillgänglighets- och WCAG-fel, men underlättar också mänsklig utvärdering av din webbsida. Du aktiverar alltså tillägget när du besöker din webbsida för att få en granskning. Tillägget är kostnadsfritt.  

Analysera din webbsida med PageSpeed Insights

Fyll i din webbadress nedan och klicka på ”Analysera” för att komma till PageSpeed för just din webbsida.



Tips för att sammanföra SEO och digital tillgänglighet

Dessa rekommendationer kommer direkt från WCAG.

  • Tydlig och enhetlig navigering: Användare bör alltid veta var de är och hur de hittar det de behöver. Förvirrande menyer eller dolda länkar irriterar användare och får dem att lämna din webbplats. Du kan förbättra navigeringen genom att använda  menyetiketter, hålla layouter enhetliga och lägga till en ”hoppa till innehåll”-länk för skärmläsare. Använd samma navigering på varje webbsida så att användare känner igen sig.

  • Strukturerad och semantisk HTML: Använd semantisk HTML, tydliga rubriker och beskrivande länktext för att hjälpa både användare som har hjälpmedel och sökmotorer. Detta gör ditt innehåll både lättare att förstå och att hitta.

  • Optimerade bilder: Alt-text för bilder är viktig för digital tillgänglighet. Skärmläsare använder den. Det hjälper också sökmotorer att förstå bilder, vilket förbättrar bild-SEO.

  • Fokus på användarupplevelse: Både digital tillgänglighet och SEO värdesätter användarupplevelse. Genom att göra din webbplats lätt att använda förbättrar du hur användare känner när de besöker den. Det är viktigt för sökmotorer. När användare gillar en webbplats stannar de längre, klickar mer och engagerar sig med ditt innehåll. Dessa är alla signaler till Google att din webbplats är värdefull och förtjänar högre vikt i sökrankningen.

Bonustips för tandläkare

När du börjar förbättra din webbplats är det smart att följa hur dina insatser faktiskt påverkar trafiken och synligheten.

Semrush är ett kraftfullt verktyg där du kan:se vilka sökord du syns på

  • följa hur din ranking förändras över tid
  • hitta tekniska förbättringsområden

Kombinera gärna med Google Analytics så kan du även se hur användare rör sig på din sida, vilka sidor de stannar längst på och om de till exempel bokar tid.

Tillsammans ger de dig värdefull insikt – så att du kan mäta, justera och fortsätta förbättra.

Gör din klinik lättare att hitta och enklare att använda

Vill du få fler patienter att hitta din webbplats och stanna kvar? Börja med att göra sidan både synlig på Google och enkel att använda för alla. För tandläkare är det extra viktigt att vara tillgänglig både digitalt och i verkligheten. En tillgänglig webbplats visar att du bryr dig om alla patienter, även de med olika behov. När webbplatsen är lätt att använda, bygger du förtroende och ökar chansen att patienten bokar tid.

Klinikkonsulten kan hjälpa dig att göra din webbplats mer synlig och digitalt tillgänglig  – så att fler hittar till just din klinik!

klinikkonsulten_moa

Texten är skriven av Moa

Tandsköterska med utbildning inom informationsarkitektur som brinner för marknadsföring och tandvård
sign_moa