Tandvårdsbidrag – Patientkommunikation som gynnar din klinik
Att informera patienter om sina rättigheter till tandvårdsbidrag (ATB och STB) är inte bara en serviceåtgärd, det kan ses som en strategisk investering för tandvårdskliniken och dig som tandläkare. I det här inlägget ger jag dig några enkla och effektiva tips för att förbättra din patientkommunikation och därmed stärka klinikens långsiktiga framgång
Några enkla tips på hur du kan göra
- Lägg till tydlig information om vilka bidrag patienten kan ha rätt till på er webbsida: Gör det enkelt för patienter att hitta information om vilka bidrag de kan nyttja och hur de gör det. Länka gärna till korrekta källor som 1177 och tydliggör vart patienterna kan läsa mer. Här har jag skrivit en enkel guide om tandvårdsbidrag.
- Påminn i bokningssystem och eventuella SMS- och e-postutskick: Automatiserade påminnelser i samband med bokningar och utskick kan hjälpa till att öka medvetenheten. Passa även på att se över er befintliga patientkommunikation, behöver något uppdateras?
- Ta fram informativa broschyrer till receptionen och väntrummet: Fysisk information är fortfarande ett bra komplement till digital kommunikation och gör att patienter får påminnelser om sitt bidrag i samband med besöket.

Vad vinner kliniken på att informera om tandvårdsbidrag?
Nedan listar jag några förväntade fördelar med att arbeta mer patientfokuserat genom att lägga tid och energi på vad och hur du kommunicerar med patienterna.
- Ökad patientnöjdhet och lojalitet: När patienter får hjälp att förstå och använda sitt ekonomiska bidrag, ökar både deras förtroende och tillfredsställelse. Det stärker relationen och minskar risken att de söker sig till en annan tandläkare.
- Fler bokade tider och jämnare beläggning: Genom att uppmuntra patienter att använda sina bidrag innan de förfaller kan ni säkerställa att fler bokar återbesök i tid. Detta bidrar till en mer jämn och förutsägbar beläggning året runt.
- Stärkt varumärke och förtroende: Att visa att ni värnar om patientens ekonomi och rättigheter hjälper till att bygga ett patientfokuserat och trovärdigt varumärke. Det stärker klinikens position både digitalt och i det personliga mötet.
- Bättre förutsättningar för kontinuerlig vård När patienter använder sina bidrag blir det enklare för dem att fatta beslut om förebyggande behandlingar eller nödvändig vård. Detta gynnar både patientens långsiktiga hälsa och klinikens kontinuerliga behandlingsrelationer.
Jag hjälper dig patientkommunikation
Jag brinner för att förbättra kommunikationen inom tandvården, både för klinikens skull och för patientens. Genom att göra det enklare att hitta, förstå och använda information digitalt, stärker vi med gemensam kraft både förtroendet och i förlängningen tandvården.
Jag vill att fler patienter ska känna sig trygga, informerade.
Klinikkonsulten hjälper tandläkare att skapa tydlig och trovärdig kommunikation – från webbplats och bokningssystem till fysiska broschyrer. Läs mer om mina tjänster här eller kontakta mig så berättar jag mer.

Texten är skriven av Moa
Tandsköterska med utbildning inom informationsarkitektur som brinner för marknadsföring och tandvård
