Tandvårdsbidrag – Patientkommunikation som gynnar din klinik

Att informera patienter om sina rättigheter till tandvårdsbidrag (ATB och STB) är inte bara en serviceåtgärd, det kan ses som en strategisk investering för tandvårdskliniken och dig som tandläkare. I det här inlägget ger jag dig några enkla och effektiva tips för att förbättra din patientkommunikation och därmed stärka klinikens långsiktiga framgång

Några enkla tips på hur du kan göra

  • Lägg till tydlig information om vilka bidrag patienten kan ha rätt till på er webbsida: Gör det enkelt för patienter att hitta information om vilka bidrag de kan nyttja och hur de gör det. Länka gärna till korrekta källor som 1177 och tydliggör vart patienterna kan läsa mer. Här har jag skrivit en enkel guide om tandvårdsbidrag.
  • Påminn i bokningssystem och eventuella SMS- och e-postutskick: Automatiserade påminnelser i samband med bokningar och utskick kan hjälpa till att öka medvetenheten. Passa även på att se över er befintliga patientkommunikation, behöver något uppdateras? 
  • Ta fram informativa broschyrer till receptionen och väntrummet: Fysisk information är fortfarande ett bra komplement till digital kommunikation och gör att patienter får påminnelser om sitt bidrag i samband med besöket.
tandvårdsbidrag_illustration

Vad vinner kliniken på att informera om tandvårdsbidrag?

Nedan listar jag några förväntade fördelar med att arbeta mer patientfokuserat genom att lägga tid och energi på vad och hur du kommunicerar med patienterna.

Jag hjälper dig patientkommunikation

Jag brinner för att förbättra kommunikationen inom tandvården, både för klinikens skull och för patientens. Genom att göra det enklare att hitta, förstå och använda information digitalt, stärker vi med gemensam kraft både förtroendet och i förlängningen tandvården.
Jag vill att fler patienter ska känna sig trygga, informerade.

Klinikkonsulten hjälper tandläkare att skapa tydlig och trovärdig kommunikation – från webbplats och  bokningssystem till fysiska broschyrer. Läs mer om mina tjänster här eller kontakta mig så berättar jag mer.

klinikkonsulten_moa

Texten är skriven av Moa

Tandsköterska med utbildning inom informationsarkitektur som brinner för marknadsföring och tandvård
sign_moa